Hvis du går i salgstanker, så har det sikkert også indgået i dine overvejelser, om du skal stå for salget selv. Det er nemlig mange penge at spare ved at sælge selv og undgå udgift til en ejendomsmægler.
På internettet findes adskillige firmaer som tilbyder hjælp med at annoncere dit hus, og langt de fleste af disse, har også nogle gode programmer, der guider dig trygt igennem, så du får præsenteret din bolig ordentligt, og så oplysningerne om ejendommen bliver formidlet på en flot og indbydende måde.
Det kan derfor være meget lokkende at spare mægleren væk. Imidlertid er ejendomsmægleren en professionel rådgiver på boligmarkedet, der med sin erfaring, løbende efter uddannelse og brancheorganisation i ryggen, er i stand til at yde en god rådgivning og frem for alt hjælpe dig med dit salg.
Men hvad gør du, hvis du selv har stået for salget, når køberen melder sig, og i skal til at handle? Hvordan sikrer du dit salg og dit provenu? Køber vil typisk antage en advokat som sin rådgiver og til at udfærdige skødet. Men vidste du, at advokater også rådgiver sælgere?
Hos Forum Advokater er alle vore boligrådgivere certificeret hos Danske Boligadvokater. Med et betydeligt antal ejendomshandler om året, løbende efteruddannelse og erfa-udveksling, har vi den erfaring og ekspertise, der skal til for at sikre dig en tryg handel. Du er derfor i rigtigt gode hænder, når du beder os om at bistå dig i din ejendomshandel.
Hvis du vælger en ejendomsmægler, skal du vide, at der i dag krav til, at mægleren skal specificere sine ydelser og angive priser herpå. Ydelserne deles typisk op i en ”grundpakke” med nogle faste, obligatoriske ydelser, som så kan suppleres efterfølgende. Det vil altså sige, at du har stor mulighed for at påvirke, hvilke ydelser du vil aftage, og dermed hvor meget du skal betale en mægler for at sælge dit hus.
Som med alt andet er det vigtigt at undersøge priserne. Det kan derfor anbefales at indhente tilbud fra 2-3 forskellige mæglere. Undgå at kontakte flere end 3 – det skaber blot forvirring. Med salgsbudgettet i hånden får du et sammenligningsgrundlag for ikke alene den vurdering mægleren har foretaget af dit hus, men tillige for de forskellige ydelser og priserne på disse.
Mange ejendomsmæglere tilbyder ”solgt eller gratis”, hvilket betyder, at du ikke skal betale for mæglerens ydelser, medmindre huset sælges inden for den aftalte formidlingsperiode. Udtrykket ”solgt eller gratis” skal tages meget bogstaveligt. Undtaget herfra er dog tilstandsrapport og energimærke, som mægleren ifølge lovgivningen ikke må være involveret i bestillingen eller betalingen af. Disse dokumenter skal derfor bestilles og betales af dig, eller via et forsikringsselskab.
Tilstandsrapporten er ikke lovpligtig, men den frigør dig som sælger for rigtigt mange af de krav, som en køber tidligere kunne rejse overfor en sælger. Det kræver blot, at tilstandsrapporten forelægges rettidigt og med de korrekte følgedokumenter.
Fra 1. juli 2010 er det desuden et krav, at ejendomsmægleren ikke må annoncere din bolig til salg uden samtidigt at angive, hvordan huset er energimærket. Det vil sige, at der skal udarbejdes et energimærke allerede inden du sætter til salg. Denne regel gælder indtil videre ikke for salg mellem private.
Da det er den samme byggesagkyndige, der udfærdiger både tilstandsrapport og energimærke, er der som regel en kontant fordel ved at bestille begge dokumenter samtidigt.
Tilstandsrapporten er kun gyldig i 6 måneder, hvorimod energimærket er gyldigt i hele 5 år. Mange byggesagkyndige tilbyder dog at lave yderligere en tilstandsrapport gratis, hvis bestillingen foregår inden for kort tid efter udløbet. Dette bør du sikre dig inden du vælger, hvem der skal udfærdige din tilstandsrapport.
Hvilken ejendomsmægler skal jeg vælge? Hvem kan få solgt mit hus bedst og hurtigst muligt? Det findes der sikkert mange svar på. En god idé er dog at forhøre sig omkring hos familie, venner og naboer om deres erfaringer. Husk, at den lokale ejendomsmægler ofte har det bedste kendskab til netop det område, som du bor i. Derfor vil han være klædt rigtig godt på til at kunne fortælle den interesserede køber om skoler, skovstier og togtider m.m. i dit lokalområde.
Er du stadig i tvivl om valget af mægler, kan du evt. kontakte Klagenævnet for Ejendomsformidling, som er det nævn, der behandler klager vedrørende god ejendomsmæglerskik, salærklager og erstatningssager.
Du er velkommen til at kontakte Forum Advokater på 70 22 88 50 for et gratis og uforpligtende formøde på 15 min. Du er også velkommen til at deltage i et af vore gratis boligkurser – se mere på www.forumorientering.dk.
Uanset hvad du vælger, anbefaler Forum Advokater, at du ikke handler hus uden at have en rådgiver ved din side.