Nyt lovforslag om mere ensartet beskatning af generationsskifte i levende live og ved død
Som led i aftalen om finansloven 2008 har regeringen indgået aftale med Dansk Folkeparti og Ny alliance om at arbejde mod en mere ensartet beskatning af generationsskifte i levende live og ved død.
Formålet med lovforslaget er at skabe mere ensartede betingelser for succession i levende live og ved død. I dag er beskatningen af overdragelse af aktieselskaber mere gunstige ved død end i levende live. Dette kan i visse tilfælde medføre, at en erhvervsmæssig overdragelse udskydes af skattemæssige hensyn. Forslaget har derfor til formål at mindske likviditetsbelastningen for virksomheder, når virksomheden overdrages.
I lovforslaget fjernes kravet om, at der skal være tale om hovedaktionæraktier ved overdragelse af aktier med succession i levende live. For det andet sænkes kravet om, at der i levende live skal overdrages mindst 15 % af stemmeværdien til den enkelte, hvis der skal kunne succederes. Kravet sænkes nu til mindst 1 % af aktiekapitalen.
En gennemførelse af forslaget vil medføre, at reglerne om succession i levende live og ved død bliver ens på disse to punkter. Det vurderes i bemærkningerne til lovforslaget, at der lettere vil kunne ske overdragelse i levende live i forhold til i dag, og at der vil ske fremrykning af generationsskifter, som af skattemæssige grunde hidtil har været udskudt til virksomhedsejerens død. Dermed er der taget skridt, som kan forbedre virksomhedsejeres muligheder for at overdrage deres virksomhed til familiemedlemmer og nære medarbejdere, mens ejeren lever.
Lovforslaget indeholder herudover regler, der giver mere plads til uddannelse og udvikling af nære medarbejdere. Udover generationsskifte med den nære familie indeholder aktieavancebeskatningsloven regler om generationsskifte med nære medarbejdere.
Med lovforslaget foreslås det, at kravet om, at den nære medarbejder med hvem, der ønskes generationsskifte, skal have haft 3 års fuldtidsbeskæftigelse indenfor de seneste 4 år, lempes så der i stedet skal være tale om 3 års beskæftigelse indenfor de seneste 5 år. Desuden foreslås det, at der ved opgørelsen af fuldtidsbeskæftigelsen tælles timer svarende til 3 års fuldtidsbeskæftigelse, i stedet for som efter de gældende regler, hvor der skal tælles hele dage. Endelig foreslås det, at kravet om, at en nær medarbejder skal være fuldtidsbeskæftiget på overdragelsestidspunktet ophæves. Dette giver større rummelighed i reglerne, således at en medarbejder eksempelvis kan generationsskifte, selv om han er under uddannelse eller for den sags skyld beskæftiget i en anden virksomhed, netop som led i at kvalificere sig til at overtage virksomheden.
Lovforslaget indeholder herudover regler om, at der inden for de to første år efter en overdragelse med succession skal kunne ske tilbagesalg med succession til den tidligere ejer. Dette kan være hensigtsmæssigt, såfremt der måtte opstå sygdom eller lignende efter generationsskiftet.
I dag kan der i mange tilfælde ikke succederes i den erhvervsmæssige del af en blandet benyttet ejendom, fordi det kræves, at den erhvervsmæssige del af ejendommen skal udgøre 50 % eller mere. Lovforslaget indeholder regler, hvorefter der altid skal kunne succederes i den erhvervsmæssige del af en blandet benyttet ejendom.
Efter de nugældende regler kan en person succedere i al skattepligtig fast ejendom, som overdrages fra ægtefællen, mens denne lever. Retten hertil mistes imidlertid i samme øjeblik, hvor ægtefællen dør. Med lovforslaget gives der regler, hvorefter den efterlevende ægtefælle skal kunne succedere i al sin ægtefælles skattepligtige faste ejendom.
Endelig skabes der nu en klar hjemmel til, at en person kan overtage sin ægtefælles etableringskontoindskud, medens ægtefællen lever. Dette kunne eksempelvis være interessant, hvis ægtefællen bliver uarbejdsdygtig på grund af sygdom.
Ifølge lovforslaget skal det, såfremt det bliver vedtaget, have virkning fra og med den 1. januar 2009.