“Hvis humor er en mangelvare i dit team, er det et klart faresignal, og din næste opgave vil være at undersøge, hvorfor det forholder sig sådan”

Det skriver erhvervspsykolog  Henrik Elsig Andersen, partner i Heidrick & Struggles i Børsen 30. december 2019. I Forum Advokater er vi meget enige med Henrik.

Henrik fortæller om en leder, der skiftede job. Forklaringen var, at samarbejdet i det øverste ledelsesteam, som han var en del af. Der var sket mange skift i teamet gennem de senere år, og sammenhængskraften var lav. Samarbejdet var ikke godt med alt for meget individuel positionering, for lidt fokus på, hvad der var godt for helheden, og for mange unødige konflikter. Men, som han sagde, “alt det kunne vi nok have fået løst, hvis vi havde været et reelt team og i stand til at have det sjovt sammen engang imellem”, og han fortsatte: “det gik op for mig, hvor meget jeg savnede at grine sammen med mine kolleger og bare have det sjovt sammen uden hele tiden at skulle være på vagt”.

Hvis der mangler humor i et team, er det erhvervspsykologens erfaring, at der altid også mangler tillid, hvilket fører til manglende åbenhed og transparens, der igen fører til politisering og suboptimering. “Et menneske, der smiler, og her mener jeg et ægte smil – ikke et påtaget eller beregnende smil – signalerer et ønske om samspil med andre mennesker, skriver Henrik. Undersøgelser viser, at teams, der primært benyttede sig af en positiv og relationsskabende humorform, præsterede på et signifikant bedre niveau end de teams, der benyttede en negativ, ikke-relationsskabende humorform”.

Vi har prøvet det i Forum Advokater. Humoren forsvandt og det hele blev meget lidt sjovt. Så gik vi fra 7 til 2 partnere og fra 68 til 18. Vi satte fokus på værdiarbejdet og valgte at bruge MOFFH! Det står for Menneskelighed. Ordentlighed. Faglighed. Flid. Humor! Og vi ved godt, at det er fyldige ord, så vi øver os  i det. Hver dag. Og når det smutter, så lærer vi af det og tager læringen med på rejsen. Og ved du hvad – det hjalp.

“Vi ønsker at arbejde sammen med kunder med samme værdigrundlag som os. Det betyder typisk, at man arbejder efter mere end økonomien som bundlinje og at man tænker på andre end sig selv – og indtænker det omgivende samfund i løsningerne. Vi måler således samarbejdet med en anden målestok end de fleste”skrev en af vores kunder, Lars Lindskov, fra Lindskov!Kommunikation i en nytårshilsen og vi er helt på linje.

Vi har en positiv humor og vi har grinet meget sammen i 2019. Det er helt klart udtryk for en høj grad af tillid, som giver energi og arbejdsglæde, der igen giver glade kunder. Du kan læse hvad vores kunder siger, lige her  Det er berigende, når kunderne er glade og vi har opfyldt vores opgave: at være “mødested for løsninger”.

Du kan se vores team her Vi er klar til at hjælpe dig igen i 2020 og vi er klar også til at tage imod nye kunder, der ønsker hjælp indenfor vores arbejdsområder.

Vi har kunder i hele landet. Vores primære arbejdsområde er Berlingskes udgivelsesområde og mange kommer til os, fordi de har læst vores svar i brevkassen i  Berlingske Business. Her svarer vi hver lørdag på læsernes gode spørgsmål og privatrettens mange områder. Det her vores advokater Susanne Ravn, Susanne Graffmann, Helene Treschow, Kenneth Tygesen, Erik Øvlisen og Allan Ohms er specialister.

Forum Advokater ønsker dig og dine et godt nytår og vi siger tak til alle vores dejlige kunder for et fantastisk samarbejde i året, der gik.

Læs også:

Erhvervspsykolog  Henrik Elsig Andersen: Hvad betyder humor for teams effektivitet?